søndag den 28. oktober 2018

Læser vi bibelen selektivt? (del 2 af 3)

Levede Jesus altid efter lovens bogstav?

Efter jeg havde indset og accepteret at jeg selv læser bibelen subjektivt (se sidste indlæg), at vi alle har en personlig fortolkning af bibelen, kan vi nu overveje hvilket filter, vi skal bruge. Hvilke briller ønsker Gud at vi har på, når vi når til svære passager i Hans ord? Lad os vælge et filter: Jesus. Hvad finder vi i hans ord, hans undervisning, hans fortolkning af Guds ord, hans liv, der kan hjælpe os?

Jesus citerede eller refererede GT mere end hundrede gange. Han troede på dets autoritet (Matt 5:17-18). Han brugte det til undervisning og til at afsløre misfortolkninger (både teologiske diskussioner fx i Luk 20:37, og Satans løgne i Luk 4).

Jesus selv viste, både ud fra GT og fra hans eget liv, at der var et hierarki i skriften. Nogle eksempler:
  • Jesus tilsidesatte GT’s love om rituel renhed da han rørte ved spedalske og døde. Han gik direkte imod skriften, dog uden at pådrage sig skyld.
  • I Matt 7 modsiger Jesus GT’s love om hvad man må spise. Han forklarer at det ikke er mad, der gør os ”urene”. Det gør til gengæld de mørke intentioner i vores hjerter, der kommer ud i forskellige former af synd.
  • Jesus brød med centrale ting som sabbatten, som var et af de ti bud, ikke kun med ceremonielle love. Hans disciple fik lov til at plukke aks (Luk 6). Selv helbredte han på sabbatten, sågar flere gange (Luk 5, 6, 14). Når Jesus i Luk 5:24 sagde ”Rejs dig, tag din seng og gå hjem”, gik han stik mod Jer 17:21.
  • I bjergprædikenen siger Jesus flere gange ”I har hørt, at der er sagt…”, hvorefter han retter loven ved at sige ”Men jeg siger jer…”. Han ændrer og skærper loven.
Jesus havde en højere standard, og den lå til grund for hans liv og hans undervisning. Med den rettede, ja sågar ændrede, han buddene fra GT. Også han havde et filter, et princip som lå bag buddene. Hvad mon det var?

Jesus’ filter

Når Jesus bliver spurgt, hvad der var det vigtigste, hvis man skulle koge hele GT ned, svarede han:
”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.” Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ”Du skal elske din næste som dig selv.” På de to bud hviler hele loven og profeterne (Matt 22:37-40).

Dette var Jesus’ perspektiv på Guds ord. Det bør også være vores filter, vores princip, der vejleder os i at forstå bibelen. Jesus sagde at Guds ord hvilede på dette princip. Resten er tillempninger, afhængige af tid, sted og omstændigheder.

Det er tillempningerne, der er tricky, det er her vi kan komme i konflikt med andre. Så snart vi tænker på, hvordan vi skal bruge de evige principper, løber vi ind i udfordringen: Vi bruger principperne i tid og rum og til et unikt individ – tid, sted og person påvirker hvordan vi bruger princippet, lige så gør kulturen og sociale normer.

Vi må aldrig tage et vers ud af dets sammenhæng (hvem sagde hvad?, til hvem?, hvornår?, i hvilken kontekst?) for at vise en pointe, som vi kan lide. Måske bør vi tænke på hvordan Jesus ville have fortolket og forklaret passagen. Hvis vi finder noget, der er utydeligt, eller ser ud som selvmodsigelser, må vi finde en fortolkning, som ligger tæt op af hvad Jesus sagde eller gjorde. Lad os bruge Jesus som et filter.

Jesus står over loven

Hebræerbrevet begynder med at sige at i fortiden talte Gud gennem profeterne, men nu har Han talt gennem Jesus. Jesus er Guds endegyldige ord. Han er mit filter, der hjælper mig at fortolke bibelen på en måde, der ikke centrerer omkring mig eller mine kæpheste.

De første kristne troede ikke på Jesus fordi de havde NT – de skrev NT fordi de troede på Jesus! (Den sætning skal måske læses 2-3 gange). De skrev hele NT ud fra Jesus. Deres Jesus-filter (og Helligånden) hjalp dem at finde profetier om Messias mange, mange steder i GT. De forstod hvordan Jesus opfyldte loven og hvordan den skulle fortolkes i den nye pagt: På Jesus’ måde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar